Zoek!

'Opbeurende' kritieken

"Nathalie Huigsloot kan beter haar geld op haar rug verdienen!"








02 Aug '05 - 1599 W, 1 I - + 38 - 28 interview Volkskrant

Televisiemaakster Nathalie Huigsloot (35) schreef een sleutelroman over de liefde en over haar werk bij Max Westerman, correspondent voor RTL Nieuws in New Vork. In haar roman Miss America gedraagt een correspondent, Lex Oosterboer, zich als een tiran tegenover zijn werknemers.


Een fragment:
'Hoezo hebben jullie niets om in Las Vegas te draaien?!' Lex schreeuwt nu tegen de redacteuren van het journaal. Die zeggen dat er geen nieuws is. 'Dan zóek je dat verdomme'. Op alle locaties voor de serie 'Lex over de grens' wil hij ook een nieuwsitem draaien. Hoe vaak moet hij dat nog roepen? Lex praat eigenlijk nooit. Hij schreeuwt altijd. 'Roepen' noemt hij dat.'


Is ie in het echt ook zo erg, die Max Westerman?
'Ik heb in de televisiewereld voor heel wat mensen gewerkt: Viola Holt, Mylène de la Haye, Theo van Gogh, Pieter Storms. Maar Max staat op één. In de omgang met zijn personeel gaat hij over de grens. Laat ik het zo zeggen: zijn leiderschapskwaliteiten zijn zwaar onder de maat.'

Wat doet hij dan?

'Hij schreeuwt en rent voortdurend, wil honderde dingen tegelijk doen, dwingt cameramannen uren achter elkaar door te gaan, laat ze hun shots niet afmaken, geeft nooit complimenten, is wispelturig. Als ik met collega's zat te lezen, schreeuwde hij: waarom zie ik jullie niet bellen? Dus wij als een gek bellen. En vervolgens schreeuwde hij: ik zie jullie de hele dag bellen, waarom lezen jullie je niet eerst in voordat je gaat bellen? Bij Max moet je van een ding uitgaan: wat je ook doet, je doet het nooit goed.'

Wist je dat niet van tevoren?
'Zodra bekend was dat ik bij hem ging werken, werd ik door de vreemdste mensen gebeld. Van cameramannen tot programmadirecteuren. Iedereen waarschuwde me. Ik heb dat toen aan Max voorgelegd. Ik zei: over iedereen gaan verhalen en ik snap dat het er pittig aan toegaat bij tv, maar wat ik nu hoor, gaat wel ver.'

Hoe reageerde hij?
'Hij was oprecht verbaasd. Vertelde me dat iedereen het altijd geweldig vond om met hem te werken. Ik weet ook écht niet of hij dit beseft. Hij wisselt vaak van personeel, er wil altijd wel iemand voor hem werken. Het heeft ook iets schizofreens. Als je een biertje drinkt met Max, dan heb je een hartstikke leuke avond. Hij is heel charmant. Maar op het moment dat het werkknopje aangaat, is het niet meer die vriendelijke, charmante man.'

In hoeverre lijkt Max Westerman op de Lex uit je boek?
'Het is een roman. Het is fictie en werkelijkheid door elkaar. Max heeft model gestaan voor Lex. Ik heb veel dingen uit de werkelijkheid genomen, maar om het spannend te houden, verdraai en verdicht ik dingen. Soms heeft Lex ook trekjes van andere bekende Nederlanders voor wie ik heb gewerkt. Lex staat voor meer dan Max alleen. Lex staat voor sterrendom. Als mensen voortdurend bewonderd worden, creeren we monstertjes. Dat zie je ook bij voetballers. Die krijgen het gevoel dat ze onaantastbaar zijn. Ik weet niet goed hoe je dat kunt veranderen, maar ik wilde het blootleggen. Ik laat ook zien dat niemand er wat van zegt, daar in New York. Dat we met zijn allen het systeem in stand houden. Max is machtig, hij kan je carrière maken of breken', is de gedachte.

Deed je echt niets?
'Ik heb wel pogingen gedaan. Misschien nog wel meer dan Madelief, de hoofdpersoon van het boek waar ik zelf model voor stond. Ik heb tegen Max gezegd: ik schaam me dood als ik met jou draai. Hoe jij met die cameraman omgaat, dat kán gewoon niet. Maar het had geen zin. Hij zei: ik ben heel succesvol, mijn items worden gewaardeerd, en ik doe het altijd zo. Tja. Dat is natuurlijk ook zo. Zijn items worden heel goed ontvangen. Ik vind ook dat hij bepaalde dingen heel goed kan. Hij kan van niets iets leuks maken. En hij is heel goed in voice overs.'

Was je van plan een boek te schrijven?
'Nee. Ik ging naar New York voor de liefde. Mijn boek gaat voor een groot deel over het mislukken van de liefde daar. Tijdens die periode stuurde ik af en toe mails naar mijn vrienden. Daarop kreeg ik antwoorden terug als: hahaha, wat grappig, in tijden niet zo gelachen. Terwijl ik daar een rottijd doormaakte. Mijn vorige bazen, Theodor Holman en Gijs van de Westelaken, zeiden: je moet gaan schrijven. Een vriend heeft mijn mails naar een literair agent gestuurd. Uiteindelijk zijn verschillende uitgevers tegen elkaar gaan opbieden.'

En toen even schrijven geleerd?
'Ik vroeg aan mijn agent: hoe schrijf je een boek dan? Die zei als je op een andere plaats wil zijn, druk je op enter. Je hoeft niet steeds op te schrijven waar je heengaat. En een oom van me vertelde me dat ik eerlijk moest zijn. Elke keer teruglezen en kijken of het eerlijker kan. Eigenlijk zijn dat de enige tips waarmee ik het boek geschreven heb.'

Is dit boek niet beschadigend voor Max Westerman? Hij kan zich moeilijk verdedigen tegen fictie.
'Ik heb er veel van wakker gelegen. Mág dit wat ik doe? Maar vrienden die het lazen, zeiden dat ik het met zo veel zelfspot opschreef dat het wel kon. Ik vond het ook gek om mijn mond erover te houden. Als Max hier een nacht van wakker ligt, vind ik dat niet zo erg. Ik hoop dat er iets verandert. Bovendien kan hij altijd zeggen dat hij mij bewondert om mijn fantasie en hier niks in herkent.'

Heb je je voorbereid op juridische stappen van Westerman?
'Nee. Maar het is een roman. Ik neem aan dat de uitgever dat goed heeft uitgezocht. De uitgever is verantwoordelijk voor alle juridische consequenties.'

Volgens RTL ben je onder valse voorwendselen bij Westerman binnengekomen.
'Ik was een werknemer met verborgen gebreken. Ik heb geen rijbewijs, spreek slecht Engels, en ik heb vreselijke vliegangst. Ik kan me voorstellen dat ze dat niet zagen als een teken van betrouwbaarheid. Maar in mijn boek steek ik daar heel erg de draak mee. Laat ik zien hoe ik keihard zit te liegen over mijn rijbewijs. Of all people ben ik toch de grootste sukkel in het boek hoor. RTL reageert heel heftig zonder dat ze het hebben gelezen. Ik denk dat ze een boek verwachten van een rancuneuze ex-collega.'

Is dat zo gek? Je contract werd niet verlengd na twee maanden.
'Maar ik ben niet rancuneus. Hoe kan ik een jaar na dato nog woest zijn? Ik weet toch hoe het werkt. Ik wil Max ook niet besmeuren. Het is gewoon een grappig verhaal.'

Je boek doet denken aan Bridget Jones. Je klimt in een regenpijp voqr je geliefde, springt in een gracht, spreekt antwoordapparaten in met verkeerde boodschappen. Om bij hem in New York te kunnen blijven, wil je ze zelfs in een helikopter van Fox stappen.
'Ik ben al door een producent gebeld die het script wilde lezen. Die liefdeslijn is voor mij de hoofdlijn van het boek. Ook dat is voor een groot deel echt gebeurd. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat ik mezelf zo heb verloren in een relatie. Die delen van het boek waren ook veel moeilijker te schrijven voor mij. Het ging me meer aan het hart. Ik ben niet zo goed in stilstaan bij het verleden. Ik heb meer de neiging om gas te geven en door te rennen.'

Ben je altijd zo extreem?
'Ik onderneem veel hysterische projecten in mijn leven. Dit boek was er een van. Ik kan niet voor een zesje gaan. Heb ik altijd al gehad. Toen ik communicatiewetenschappen studeerde, moést ik cum laude afstuderen. Bij tv-programma's die ik maakte, kon ik maandenlang over niets anders praten. Ik herken dat wel in Max, dat gedrevene.'

Hebben andere mensen dezelfde ervaringen met Westerman?
'Ik ben mensen tegengekomen die een jaar na dato nog háát voelden. Háát. Een cameraman vertelde me dat hij altijd vredelievend is geweest, maar dat hij nu voor het eerst van zijn leven in staat was tot haten.'

Wat is er nou waar en niet waar van het boek? Gooit Westerman met laptops naar mensen?
'Ik ga niet van elk ding vertellen of het waar is of niet. Dat vind ik niet leuk. Nou goed, één ding dan. Bij CBS noemen ze Max The Cloud, omdat hij altijd als een donderwolk binnen komt denderen. Dat klopt. In het boek heb ik ook opgeschreven dat hij door de Duitse collega's van EBC Germany 'The gay nazi from Holland' wordt genoemd. Dat klopt niet helemaal. In het echt noemen ze hem 'The only nazi trom Holland.'   

Reactie van RTL:

'Nathalie Huigsloot heeft moeite om feiten en fictie uit elkaar te houden. In de stukken van het boek dat we gelezen hebben, herkennen we Max Westerman absoluut niet. Max wil hier ook niet op reageren. Dit is zeer vervelend voor hem. Zij exploiteert de beroemdheid van Max. Ze gebruikt hem om haar boekje te verkopen, om ervoor te zorgen dat de media zo veel mogelijk aandacht aan haar besteden. Het is zonde om hier nog meer woorden aan vuil te maken dan we nu doen.'

Nathalie Huigsloot
1969: Geboren in Oosterhout.
1988: Hoge Hotelschool, Maastricht, specialisatie marketing.
1992: Toneelacademie Maastricht, propaedeuse.
1993: Communicatiewetenschappen UvA, cum laude.
1996: John de Mol Producties, o.a. redacteur 5 Uur Show.
1998: The Storms Factory.
2000: Column Producties. Bedacht en maakte onder meer Stille Wateren (KRO), Dance Around the World (Yorin), Girl Talk (Net 5).
2003: Presentator/eindredacteur Testbeeld, Veronica.
2003: Producer/writer Max in alle staten. RTL 4/MaxWest BV.