Zoek!

'Opbeurende' kritieken

"Nathalie Huigsloot kan beter haar geld op haar rug verdienen!"









+ 54 - 40 | § C.V.

CURRICULUM VITAE

Naam: Nathalie Huigsloot
Email: nathalie@nathaliehuigsloot.nl
Geboortedatum: 11 februari 1969
Geboorteplaats: Oosterhout
Burg.staat: ongehuwd
Nationaliteit: Nederlandse
Telefoon:                             06-24993085

OPLEIDING:
'93 - '96: Doctoraal Communicatiewetenschappen
  Universiteit van Amsterdam
  Cum Laude afgestudeerd
'92 - '93: Toneelacademie Maastricht
  Propaedeuse
'88 - '92: Hoge Hotelschool Maastricht
  Afgestudeerd met specialisatie Marketing
'87 - '88: Vrije Hogeschool Driebergen
'81 - '87: Meander College Zwolle, Atheneum


CURSUS:
2003: Media Academie Hilversum
  Cursus Interview Televisie Gevorderden


WERKERVARING:

Auteur/journalist: 'Nathalie zoekt het geluk' (columns voor de Volkskrant)
  'Nathalie maakt vrienden' (interviews met bekende Nederlandse mannen voor de BLVD)
  'Nathalie kijkt tv' (tv-recensies voor InMagazine (Quote Media)
  Losse artikelen voor LINDA, Elle, Red, Glamour en Vara TV Magazine
   
Auteur: roman 'Miss America' (2004)
   
Producer/writer: "Max in alle staten"; opvolger van "Max & The City"
  Geproduceerd vanuit New York; RTL4/MaxWest BV (2003 - januari 2004)
   
Eindred./presentatie: "Testbeeld"; dagelijks interviewprogramma
  Eindredactie en één van de interviewers; Veronica/Column Producties (2003)
   
Presentatie: "Dance around the World"; 12-delige serie waarin 2 programmamaaksters de wereld rond dansen om meer te weten te komen over man/vrouw verhoudingen in andere culturen. Tevens format bedacht Yorin/Column Producties (2001/2002)
   
Verslaggeving/pres.: "Stille Wateren"; 4-delige serie over mannen en liefde: KRO/ Column Producties (2001), tevens idee bedacht
   
Eindredactie: "Girl Talk"; Serie waarin single vrouwen discussiëren over het leven: Net5/ Column Producties (2001)
   
Verslaggeving: "Stille Wateren"; Pilot in kader van pilotuitzending KRO/Column Producties (2000)
   
Eindredactie: "Als God in Frankrijk"; serie over Nederlanders die naar Frankrijk zijn geëmigreerd; Net5/Column Producties (2000)
   
Verslaggeving: "De Finale"; docusoap over mensen die naar bijzonder moment toeleven; NCRV/The Storms Factory (1999)
   
Samenstelling: "Bukken!"; interviewprogramma op de golfbaan met Theo van Gogh en Pieter Storms; RTL5/The Storms Factory (1999)
   
Redactie: "Het laatste oor"; discussieprogramma van Theo van Gogh; Veronica/The Storms Factory (1998-1999)
   
Redactie: "Echte mannen"; Programma van Mylene de la Haye; RTL 5/The Storms Factory(1998-1999)
   
Redactie: "5 Uurshow"; RTL4/ John de Mol Produkties (1996- 1998)

+ 49 - 26 | § 'DANCE AROUND THE WORLD' IN DE PERS

'Dance' in Japan en Dubai

 

In Cuba, Dubai en Singapore werden ze gedwarsboomd door de geheime dienst, in Manilla logen ze zich bij een enge sekte naar binnen en in de sloppenwijken van Rio raakten ze verzeild in een bendeoorlog. Nathalie Huigsloot en Lisette Erdtsieck hebben voor hun programma 'Dance around the World' de hele wereld afgereisd. Dinsdag zendt Yorin de hoogtepunten uit.

Tekst: Paul van Riessen

Doel van de reis, die de ploeg in drie maanden tijd naar elf landen voerde, was om meer te weten te komen over de culturele verschillen in liefde en seksualiteit. Om echt met de mensen in contact te komen, beperkten de verslaggeefsters zich niet tot het stellen van vragen, maar gaven ze als showgirls ook zichzelf bloot.
"Rio was misschien wel het engst", zegt Huigsloot. "We zouden daar optreden op een feest in de favella, de sloppenwijk. We hadden daar toestemming voor gekregen van de belangrijkste drugsbaron maar toen we aankwamen, bleek een rivaliserende, met mitrailleurs getooide gang ook in de buurt te zijn. De sfeer was zo bedreigend en agressief dat we alleen stiekem wat snelle opnames kondenqnaken."
Het was niet voor het eerst dat er in het geniep gefilmd moest worden. "Sinds de val van het communisme hebben vrouwen in Rusland bijna geen andere keus dan zich te prostitueren. Omdat we die schrijnende situatie graag wilden laten zien, en de pooiers natuurlijk niet op een televisieploeg staan te wachten, deed ik me voor als hoerenloper", vertelt cameraman Jeroen Janssen. "Ik belandde in een auto met twee kerels die alleen Russisch spraken. Ik had geen flauw idee waar ze me naartoe brachten. M'n camera lag half verborgen onder mijn jas op de hoedenplank. Uiteindelijk belandden we ergens in een verlaten bos. Pas toen een van de mannen 'vijftig dollar' schreeuwde, bleek er achter elke boom een hoer te staan. Voor ik het wist stonden er honderdvijftig vrouwen in het licht van de koplanden in een rij."
Door het strakke schema had de ploeg onderweg geen dag vrij. Griepjes werden met grote hoeveelheden aspirines onderdrukt en wallen werden met steeds meer make-up gecamoufleerd. Eigenlijk hadden de makers alleen in het vliegtuig tijd om eventjes bij te komen. "Ik heb alleen een enorme vliegangst", bekent Huigsloot. "En al die vliegtuigen die de laatste tijd uit de lucht blijven vallen, maakt die angst niet bepaald minder. Ik zag in iedere mede-passagier een Al Qaida-strijder die ik maar beter nauwlettend in de gaten kon houden."
Niet alleen fysiek was het zwaar, ook liep de ploeg veelvuldig tegen productionele problemen aan. Omdat de machthebbers op plekken als Singapore, Dubai en Cuba kritiek niet bepaald op prijs stellen, durven veel mensen niet voor hun mening uit te komen. Een celstraf is immers zo verdiend. "In Dubai nam ik uiteindelijk maar m'n toevlucht tot een journalist van de BBC. Maar zelfs die durfde niets te zeggen", vertelt Judith Hulsenbeck, een van de twee producers van het programma. "Ook in Cuba weigerden veel mensen een interview omdat ze dachten dat onze tolk van de geheime dienst was. Daarom brachten we af en toe noodgedwongen mensen onherkenbaar in beeld, of verborgen we onze eigenlijke intenties."
Lisette Erdtsieck haakt in met het verhaal over de Moonies die zich onder het mom van religie in de Filippijnen op grote schaal schuldig maakt aan vrouwehandel. Father Moon, de leider van de sekte ziet zichzelf als de reïncarnatie van God. Hij meeent de gave te hebben in één oogopslag te kunnen bepalen welke vrouw voor welke man is voorbestemd. De man blijkt altijd een betalende klant. Vervolgens worden de vrouwen jarenlang gebrainwasht, zodat ze haar man als een koning zal behandelen. Zo leren ze bijvoorbeeld dat niet zij maar hun echtgenoten eigenaren zijn van hun geslachtsorganen. "We hadden gezegd dat we een positief beeld van de beweging wilden maken, anders kom je er gewoon nniet bij."
Ze hebben zeventigduizend kilometer gevlogen, opgetreden tussen she-males, paaldanseressen, hoeren, strippers en sm-meesteressen, maar pas in Nederland beseffen de makers maandenlang in een roes te hebben geleefd. Pim Castelijn, producer: "Door de hysterie van het project realiseer ik me nu eigenlijk pas echt wat voor bijzondere dingen we allemaal hebben meegemaakt."

De producenten Pieter Storms en Gijs van de Westelaken in Cuba

+ 43 - 24 | § 'TESTBEELD' IN DE PERS

RECENSIE 'NRC Handelsblad':

Het laatste Testbeeld
Toch om middernacht even gekeken of Veronica nog bestond. Er was Testbeeld, een programma waarin een zekere Nathalie Huigsloot ex-minister Jan Pronk ondervraagt aan de hand van een aantal psychologische meerkeuzevragen. Inzet is de vraag of jan Pronk echt zo begaan met de medemens is als iedereen denkt, of dat hij eigenlijk een grote egoïst is? Bij haar openingswoorden wordt Huigsloot nog geplaagd door zenuwen, maar de eerste vraag is voortvarend: Plompverloren informeert ze naar de avonturen van de ex-minister "gisteravond op Koninginnedag", (ook voor een terminale televisiezender is de zomer herhalingstijd). "Dus u heeft niet een kater, zoals ik?" vraagt Huigsloot verder, naar zal blijken met voorbedachten rade. Een minuut later zit ze midden in het voormalige drankprobleem van Pronk, die al negentienjaar geen druppel alcohol heeft aangeraakt ("Ik kon er niet goed tegen"). Wat volgt is een interview dat niet zozeer door zijn brutaliteit de aandacht trekt, maar vooral doordat de interviewster de vragen volkomen stoïcijns stelt, duidelijk makend dat dit wat haar betreft, niet grappig bedoeld is. Het wordt echter wel grappig wanneer zij de minister de les leest alsof hij haar vader is - of een ex-minnaar. Over zijn vrouw: "Vind je het zelf ook een mirakel dat ze niet, eh, van je gescheiden is?" In de eigenlijke psychologische test gaat het ook nog in de meest plastische zin over seks, waarbij de ex-minister bij een vraag naar altruïsme in bed tot antwoord A. komt: dat het hoogtepunt van de ander voor hem de hoofdzaak is. "Ik ben een gulle minnaar" , voegt hij daaraan toe, de jonge vrouw tegenover hem toch maar even schalks aankijkend. Die blijft stoïcijns, maar heeft na een halfuur toch goed nieuws voor Pronk: uit de test is gebleken dat hij 'socialer dan Moeder Teresa' is. Wat er precies verloren gaat met Testbeeld is niet duidelijk, maar iets is het zeker. De relatieve snelheid van het halfuurtje was in ieder geval een uitzondering na een televisiedag waarop ieder programma méér op Jiskefet scheen te willen lijken dan Jiskefet zelf.

Arjen Fortuin is historicus en redacteur van de bijlage Boeken van NRC Handelsblad.